9 paź 2023

Wakacje bibliotekarki

 Amy Byler - bohaterka powieści Kelly Harms "Amy ma już dość" - jest bibliotekarką szkolną, która samotnie wychowuje dwójkę nastolatków. Pewnego dnia do jej życia wraca mąż i proponuje, że po latach nieobecności zajmie się dziećmi. Amy wyjeżdża więc na branżową konferencję do Nowego Jorku, gdzie poznaje "seksownego bibliotekarza". Za namową przyjaciółki przechodzi metamorfozę i zostaje na lato w mieście, które nigdy nie zasypia. 

Kelly Harms, Amy ma już dość, Poznań : Książnica, 2022.


Amy sama o sobie mówi, że jest "czterdziestoletnią bibliotekarką o figurze mamuśki, i to nie taką w typie tych rajcownych w okularach i z luźno upiętymi długimi włosami, a taką zwyczajną, w chodakach, która nie potrafi sobie dobrać spodni". Zmiana, którą przechodzi bohaterka powoduje, że na nowo odkrywa ona swoją kobiecość. 

Po tytule - nieco zaczepnym - oczekiwałam powieści obyczajowej z pazurem i bohaterki, która w pewnym momencie huknie pięścią w stół - ujmując rzecz metaforycznie. Czytając na temat tej książki miałam też skojarzenie z filmem "Komedia małżeńska" ze znakomitą Ewą Kasprzyk w roli umęczonej żony. I o ile do filmu wracam często, bo mimo upływu czasu nadal mnie bawi, o tyle do tej książki nie wrócę na pewno. Trudno mi było polubić główną bohaterkę, której postać była nakreślona tak, że było mi w zasadzie obojętne, co się za chwilę w jej życiu wydarzy. Opowieść momentami się dłużyła i lekturę przeplatałam czytaniem innej powieści. Niemniej ta lekka i łatwa powieść obyczajowa może się podobać miłośniczkom gatunku. 

Brak komentarzy: