20 lut 2023

Książka - ostatnia deska ratunku

 "Książka może doprawdy być ostatnią deską ratunku - kiedy ocean życia jest zbyt burzliwy, człowiek chwyta się historii i pozwala im doprowadzić się do bezpiecznej przystani". 

Tak o książkach opowiada Paula - bohaterka powieści "Rów Mariański", niemieckiej pisarki Jasmine Schreiber. Czytelnik poznaje ją w bardzo trudnym momencie - żałoby po śmierci ukochanego, młodszego brata.  Paula chodzi na terapię, ale ta - podobnie jak ukochane książki - nie daje ulgi: 

"Tkwiłam w Rowie Mariańskim z maleńką chochelką w ręce i miałam nią z siebie wydobyć całą tę wodę i cały ten ból, żebym się lepiej poczuła, miałam wydobyć wszystko z dna, rozpostrzeć i zaprezentować do obserwacji. Ale to nie funkcjonowało. Siedziałam na głębokości jedenastu tysięcy metrów i ciśnienie było tak wysokie, że gdy tylko cokolwiek zaczerpnęłam, natychmiast z zewnątrz wtłaczało się to we mnie z powrotem. Tyle tam było czarnej wody i strachu, i ciemności, i żadnego promyka światła ani jednego". 

Bohaterka w niecodziennych okolicznościach poznaje pewnego starszego dżentelmena. Razem wyruszają w podróż. To spotkanie ich zmieni. A towarzystwo Franka - starszego, upartego i trzymającego się swoich przyzwyczajeń mężczyzny - stanie się dla Pauli nie tylko przygodą, wywołującą falę wspomnień i przywołującą obrazy spędzonych wspólnie z bratem chwil, ale też dość krętą drogą do samej siebie i pierwszym krokiem do wyjścia z ciemności...

Jasmin Schreiber, Rów Mariański, tł. Agnieszka Walczy, Kraków : Otwarte, 2022. 

"Rów Mariański" to wzruszająca, lecz niepozbawiona humoru powieść o przemijaniu i radzeniu sobie ze stratą. To piękna, mądra i podnosząca na duchu opowieść, napisana z wyjątkowym wyczuciem i  urzekająca stylem. Mam nadzieję, że ta niezwykła powieść drogi nie będzie jedyną książką Jasmine Schreiber, która ukaże się na polskim rynku wydawniczym. Czekając na kolejne - "Rów Mariański" dodaję do ulubionych. 

Brak komentarzy: