2 sie 2010

Bet Tahara



Trudno mi znaleźć słowa, by opisać uczucie, które towarzyszyło mi kiedy znalazłam się w tym miejscu po raz pierwszy. Powitanie w miejscu pożegnań. Musiałam tam wrócić, zanim wyjechałam. Brukowana uliczka, fragmenty świata z trudem ocalanego od zapomnienia, świata o którego istnieniu nie miałam pojęcia. Cierpliwa A., która niczym najlepszy przewodnik, wyciągała z worka pamięci okruchy przeszłości.
Nieudolne zdjęcia zrobione telefonem przedstawiają Bet Tahara. W ramach rewitalizacji żydowskiego domu przedpogrzebowego udało się odtworzyć sklepienie i dotrzeć do oryginalnej podłogi we wnętrzu tego niezwykłego w topografii Olsztyna zabytku. Niezwykłego również poprzez jego twórcę jakim był Erich Mendelsohn, wybitny przedstawiciel ekspresjonizmu w architekturze, który w Olsztynie pozostawił jedyne swoje dzieło, właśnie żydowski dom przedpogrzebowy powstały na zlecenie istniejącej tam do lat 40. gminy żydowskiej, a ukończony w 1913 roku. Docelowo ma tam powstać muzeum a cały projekt ruszył dzięki zaangażowaniu Stowarzyszenia Borussia i Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.

Brak komentarzy: