11 maj 2020

Wybór Josie

Dziś kilka słów o książce, którą przeczytałam już jakiś czas temu, a która bardzo mi się podobała.  W tej powieści jest to, co lubię - nietuzinkowa bohaterka, mierząca się z przeciwnościami losu, wartka fabuła, z ledwie zaznaczonym wątkiem miłosnym i ciekawe tło społeczno-obyczajowe.  
Bohaterką książki "Wybory", bo o niej mowa, jest Josephine Moraine. Spotykamy ją w Nowym Orleanie, w roku 1950. Jej matka jest prostytutką i zadaje się z gangsterem. Nigdy zresztą nie zajmowała się córką, uganiając się za kolejnymi facetami. 

R. Sepetys, Wybory,  Warszawa : Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2014. 


Josie w ósmym roku życia przygarnął pisarz i księgarz - Charles Marlowe. Josie ma pokoik nad jego księgarnią i pomaga mu w jej prowadzeniu. Musi się mierzyć w życiu z wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami. Chętnie ucieka w świat książek
"Tylko czytanie pozwalało mi nie myśleć o mamie i naszej dzielnicy oraz zasmakować życia poza granicami Nowego Orleanu. Chętnie zagłębiałam się w lekturę. Życie bohaterów było o wiele ciekawsze niż moje samotne bicie serca". 
Josie czyta "sto pięćdziesiąt książek rocznie". Poza czytaniem i pracą w księgarni, Josie dorabia sprzątając w domu publicznym, prowadzonym przez znaną w całym Nowym Orleanie - Willie Woodley, która momentami zastępuje bohaterce matkę. Josie marzy o tym, by dostać się do college'u i opuścić Nowy Orlean - zostawić "bagaż, który ciągnie ją w dół". Wybrać inną drogę w życiu niż matka i kobiety z jej otoczenia. Czy jej się to uda? Jakie przeszkody, poza społecznym ostracyzmem,  będzie musiała pokonać? Warto się przekonać. 

Brak komentarzy: