6 cze 2022

Przemeblowanie

 Dziś kilka słów o książce "Niegrzeczne ; historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera". Jest  to zapis rozmów jakie dziennikarz Jacek Hołub przeprowadził z rodzicami i opiekunami dzieci z problemami rozwojowymi. Nie jest to - jak zresztą zastrzega sam autor - źródło wiedzy na temat zaburzeń, ale bardzo dobrze napisana książka, obrazująca codzienne zmagania rodziców dzieci o specyficznych potrzebach. Opowiadają oni o swoich smutkach, lękach, codziennych frustracjach i małych radościach. To też opowieść o nieprzygotowaniu i niewydolności systemu wobec inności dziecka. 

J. Hołub, Niegrzeczne : historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera, Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2020. 

Opowieści rodziców są w wielu punktach ze sobą zbieżne - lata czekania na diagnozę, chodzenie z dzieckiem od specjalisty do specjalisty, społeczny ostracyzm, zderzenie z murem procedur i rozwiązań systemowych. Najbardziej przejmującym fragmentem reportażu była dla mnie relacja szesnastoletniego Kacpra, u którego zdiagnozowano zespół Aspergera:

"Zauważyłem, że z wieloma osobami się nie dogaduję, bo odbierają coś zupełnie inaczej niż ja. Nie potrafię rozmawiać z nimi tak, żeby zrozumiały moje intencje. Chcę dobrze, ale one myślą, że źle (...). Cały czas ktoś wymaga ode mnie, żebym zachowywał się i myślał tak jak on. A ja mam swój świat. Taki, jak mi się podoba, w jakim  czuję się dobrze i w jakim się odnajduję. Nie chcę do niego nikogo wpuszczać. Boję się, że ktoś wpakuje mi się do niego z butami i zrobi przemeblowanie". 

"Niegrzeczne" to bardzo ważna książka. Przełamująca krzywdzące stereotypy, ale też pokazująca jak łatwo poddajemy innych ocenie i jak trudno nam zrozumieć, że można świat postrzegać inaczej, a jego piękno tkwi w różnorodności właśnie. 

Brak komentarzy: